De Sponsorcommissie
Wat doen ze?
Eind 2015 is er nieuw leven in de de sponsorcommissie geblazen en onlangs zijn er opnieuw wat wisselingen in de samenstelling van de commissie geweest. Zes man sterk haalt de commissie nu geld binnen voor de club. Steeds meer geld, is de bedoeling. Door op de stijgende lijn die sinds 2015 is ingezet. Vorig jaar zijn de sponsorinkomsten bijna verdubbeld ten opzichte van de jaren daarvoor. Maar het gaat niet alleen om geld binnen halen. Ze willen sponsoren aan KVZ binden door ze meer terug te geven dan alleen reclame op de borden langs het veld of op de kleding van de spelers. Ze leveren maatwerk: Voor elke sponsor, afhankelijk van het belang en de wensen van het specifieke bedrijf, hebben ze een passend aanbod. En minstens zo belangrijk: Ze bieden de sponsoren ook een netwerk door speciale bijeenkomsten voor sponsoren te organiseren, waar zij elkaar kunnen leren kennen en handel kunnen drijven. Dit alles hebben zij prachtig verwoord en in beeld gebracht in een brochure, die onder Sponsormogelijkheden is te vinden.
Waarom doen ze dat?
Peter, Gert-Jan, Jurjen en Marcel doen het vooral omdat ze hun persoonlijke netwerk graag in willen zetten voor KVZ. Henk Jan ondersteunt hen, met zijn grote netwerk en commerciële achtergrond, vanuit het bestuur. André heeft geen groot netwerk in het Zutphense bedrijfsleven en stort zich daarom vooral op de organisatie, zoals de administratie en de informatie over de sponsoren op de site actueel houden. Saskia ondersteunt op de achtergrond bij de administratie van de contracten. Allemaal zien ze het grote belang van sponsoren voor KVZ en zetten zij hun commerciële kwaliteiten in om ‘het merk’ KVZ onder de aandacht van bedrijven in Zutphen en omgeving te brengen.
Hoe doen ze dat en wat merkt de club daarvan?
Het kan eigenlijk niemand ontgaan zijn dat de eerste ring sponsorborden langs het hoofdveld goed gevuld is. En ook de nieuwe zichtborden aan de kant van de parkeerplaats vallen duidelijk op. Ook de tweede ring, die door de Vutters geplaatst is, en waar in totaal 20 borden op kunnen is inmiddels voor meer dan de helft gevuld. Bij de start van de veldcompetitie in maart 2018 zou dat vol moeten zijn. Sinds 2016 organiseren zij twee netwerkbijeenkomsten voor de sponsoren per jaar. Tot nu toe zijn er drie bijeenkomsten geweest rondom de thuiswedstrijden van KVZ 1. Twee op het veld en eentje in de Hanzehal. In september 2016 vertelde gastspreker Rintje Ritsma aan de sponsoren van KVZ zijn inspirerende verhaal over topsport en commercie. Natuurlijk is het belangrijk dat sponsoren goed zichtbaar zijn en daarom zet de sponsorcommissie, naast de ‘gewone’ reclame die met de sponsoren is afgesproken, elke week een sponsor in het zonnetje. Die ‘Sponsor van de Week’ krijgt extra aandacht op de site, op facebook en op twitter.
Wat hebben ze nodig van de rest van de club?
Ze hopen dat alle leden van KVZ gaan beseffen hoe belangrijk sponsoren zijn voor de club. Ze zijn op zoek naar ambassadeurs die in hun eigen netwerk, bijvoorbeeld bij de eigen werkgever, KVZ onder de aandacht willen brengen. Als het eerste contact gelegd is, neemt de sponsorcommissie het over om de mogelijkheden die KVZ biedt toe te lichten en tot afspraken te komen. Zo kunnen we samen het netwerk van sponsoren nog verder uitbouwen. Natuurlijk is het ook belangrijk om de sponsoren van KVZ te laten zien dat we de steun waarderen. Dat kan bijvoorbeeld heel goed door klant te zijn van de sponsoren, voor je eigen inkopen of voor dingen die je als vrijwilliger in één van de andere commissies regelt of inkoopt. De sponsorcommissie vraagt hier aandacht voor.
Van links naar rechts:
Henk Jan Milius, Peter Meerdink, Gert Jan Schutte, André Jeanmaire, Marcel Oostenenk en Jurjen Lula